Desatoro, ako si udržať duševné zdravie

Desatoro, ako si udržať duševné zdravie

  1. Vnímajte výnimočnosť situácie, ale nestrácajte triezvy úsudok! Zostaňte v obraze, získavajte aktuálne informácie, berte na vedomie súčasnú situáciu. Kontrolujte si ale tiež, z akých zdrojov k Vám informácie prúdia, vyberajte tie seriózne, dôveryhodné a spoľahlivé. Majte na pamäti, že médiá môžu celé dianie skresľovať, obracajte sa preto k vyjadreniu odborníkov. Overujte si informácie, ktoré iba počujete zo svojho okolia.
  2. Sformulujte si konkrétne svoje obavy! Pokiaľ Vás prepadajú obavy a strach, pokúste jasne vyjadriť, čoho sa bojíte. Strach vo všeobecnej podobe je neuchopiteľný. Keď mu ale dáme konkrétnu podobu, ľahšie sa proti nemu bojuje. Vo chvíli, keď budete vedieť, kvôli čomu sa cítite ohrození a čo vám naháňa hrôzu, môžete hľadať riešenie tejto situácie. Reálne tiež zhodnoťte, čo sa naozaj vo vašom živote zmenilo, čo sú skutočné obmedzenia a čo len nepohodlie.
  3. Orientujte sa na "tu a teraz"! Žite prítomnosťou a tým, čo je práve dnes. Neznamená to, že nebudete ťažiť z minulosti, ani sa tešiť na budúcnosť. Ale netrápte sa vecami minulými a ich nemennosťou a nevytvárajte si presnú predstavu vecí, ktoré sa ešte neudiali.
  4. Prejdite si svoj rebríček hodnôt! Vnímajte túto situáciu ako príležitosť k tomu, že si uvedomíte, aké hodnoty sú pre vás dôležité, a porovnáte si priority. Prípadne si rebríček hodnôt môžete zrevidovať, aby odrážal váš aktuálny stav a potreby.
  5. Vyhľadávajte situácie, v ktorých sa cítite dobre! Stretávajte sa s ľuďmi, ktorí vo vás posilňujú pocit bezpečia. S tými, ktorí sú pohltení strachom nepolemizujte. Vyhýbajte sa situáciám, ktoré sú pre vás nepríjemné a vyvolávajú u vás negatívne emócie.
  6. Venujte sa tomu, na čo ste skôr nemali čas! Určite máte aktivity, ktoré dlhodobo odkladáte a hrnie ich pred sebou, pretože na ne neostal čas. Skúste ich teraz posunúť v poradí. Prečítajte si knižku, na ktorú nebol čas, pustite si film, na ktorý sa dlho tešíte, zahrajte si s deťmi sľubovanú spoločenskú hru, pracujte na záhradke, upracte zimné oblečenie a pod.
  7. Dbajte na zdravú životosprávu! Snažte sa dostatočne spať a pred spánkom voľte nejaké upokojujúce aktivity (nesledujte televíziu, ani mobilný telefón). Pravidelne, ale striedmo jedzte, nevynechávajte raňajky, preferujte sezónne a chemicky neošetrené potraviny. Veľa pite, prípadne si varte bylinné čaje na upokojenie.
  8. Nevynechajte aktívny pohyb! Pohyb, a to zvlášť na čerstvom vzduchu ďaleko rýchlejšie a kvalitnejšie regeneruje nervovú sústavu. Vyrazte do prírody. Športové areály sú uzavreté, máte príležitosť ísť si zabehať do okolia, skúsiť prvý tohtoročný výlety na bicykli, alebo sa len prechádzať.
  9. Relaxujte! Zacvičte si jogu, sústreďte sa na svoj dych, ukotvite sa v 5 zmysloch. Vyskúšajte meditáciu, alebo sa doma vzájomne namasírujte. Užívajte si čas, ktorý môžete mať len pre seba a využite ho pokojne k ničnerobeniu.
  10. Nezabudnite na sebareflexiu! Človek si jej prostredníctvom uvedomí nielen svoje pocity, ale aj svoje silné a slabé stránky, svoje limity a rezervy. Skrz ňu si tiež formujeme vzťah k druhým. Obráťte sa k sebe a do seba!

 

Ak hľadáte nejaký nástroj či pomôcku, ako upokojiť svoju myseľ, vyberte si antistresové omaľovánky alebo siahnite po niektorých našich tzv. prekapávatkách, senzorických pomôckach pre upokojenie. Obľúbené sú najmä Sensorické spirály.